Folmer Bendtsen værker til salg hos Galleri Beck

Åbningstider     Om galleriet     Kontakt os


Folmer Bendtsen

(1907-1993)




Klik her

#4816




Folmer Bendtsen

"Sydhavnen" · 1956
Olie på lærred · 85x110 cm (103x127 cm)
#4816

Pris: 14.200 kr.


Ønsker du at bestille dette værk kan du udfylde nedenstående og du vil blive kontaktet mht. betaling og leveringen.

Dit navn:
  Adresse:
  Postnr:
  By:
  e-mail:
  Telefonnr.:
 
Ønskes forsendelse?
  Tilmeld nyhedsbrev?







Klik her

#4880




Folmer Bendtsen

1969
Olie på lærred · 61x81 cm (82x102 cm)
#4880

Pris: 11.900 kr.


Ønsker du at bestille dette værk kan du udfylde nedenstående og du vil blive kontaktet mht. betaling og leveringen.

Dit navn:
  Adresse:
  Postnr:
  By:
  e-mail:
  Telefonnr.:
 
Ønskes forsendelse?
  Tilmeld nyhedsbrev?







Klik her

#1307




Folmer Bendtsen

Olie på lærred · 46x55 cm
#1307

Pris: 6.900 kr.


Ønsker du at bestille dette værk kan du udfylde nedenstående og du vil blive kontaktet mht. betaling og leveringen.

Dit navn:
  Adresse:
  Postnr:
  By:
  e-mail:
  Telefonnr.:
 
Ønskes forsendelse?
  Tilmeld nyhedsbrev?





Bliv skrevet op til vores Folmer Bendtsen nyhedsbrev, så du er sikker på at få besked via mail,
næste gang vi får Folmer Bendtsen værker til salg.

>>> Tilmeldning til Folmer Bendtsen nyhedsbrev <<<

Dit navn: *
Din e-mail: *
  Dit telefonnr.:
Din by:
Galleriets nyhedsbrev
Folmer Bendtsen nyhedsbrevet

Vores nyeste Folmer Bendtsen nyhedsbrev blev sendt ud d. 23-08-2019.
Er du skrevet op, men modtog det ikke, bedes du kontakte os for at tilmelde dig igen.

Folmer Bendtsens kunst havde lige fra starten en social bevidsthed som sit naturlige grundlag. Efter at have været på kontor en kort overgang og sejlet i fem år blev Folmer Bendtsen arbejdsløs og måtte ernære sig ved diverse småjobs. Samtidig begyndte han at male. I 1935 debuterede han både på Kunstnernes Efterårsudstilling og separat, og året efter blev han medlem af den nystiftede kunstnersammenslutning Kammeraterne. Folmer Bendtsens billeder vakte stor opmærksomhed, og han fik ofte gode anmeldelser, fordi han overbevisende realiserede 1930rnes idealer om det sociale engagement i kunsten. Kernen i hans produktion udgøres af de mange billeder fra barndomskvarteret omkring Alexandravej på Nørrebro, som han har skildret i al slags vejr og på alle tider af døgnet. Desuden fandt han en motivkreds på Vesterbro og i Sydhavnen, hvis særprægede blanding af kolonihaveforeninger og lossepladser også har interesseret flere andre kunstnere fra hans generation. Kun sjældent har han beskæftiget sig med andet end motiver fra de københavnske arbejderkvarterer. For Folmer Bendtsen har den kunstneriske udfoldelse aldrig blot været mål i sig selv. Han vil fortælle noget om tilværelsen. Hans styrke som social kunstner ligger i evnen til at lade den menneskelige og den poetiske dimension gå op i en højere enhed. Ofte er det hans sans for, ved hjælp af farven, at gengive årstiden eller belysningen på bestemte tidspunkter af dagen, der giver motiverne deres indholdsmæssige dybde. I billeder af det første morgenskær, der genspejles i nogle nøgne brandmure, eller børn, der leger i det gyldne eftermiddagslys, er det lykkedes ham at nå en syntese af alt det, han føler for sit miljø, og det er med motiver af den art, at han har ydet sit fineste bidrag til den sociale malerkunst i Danmark. Den poetisk farvede hverdagsrealisme er hans mest typiske form, men indimellem har hans kompositioner været præget af en bevidst stræben efter at anskueliggøre et socialt idéindhold. Som autodidakt havde Folmer Bendtsen lige fra begyndelsen let ved at finde sin egen stil. Han var ikke belastet af teoretiske overvejelser, men kunne umiddelbart følge sin trang til at skildre omgivelserne. Han demonstrerede allerede i de tidligste billeder en udpræget sans for komposition og en evne til at forenkle både motiv og farver, så helheden fremstod som en klar og præcis inddeling i belyste og skyggede flader. Et karakteristisk træk er en forkærlighed for stoflighed, f.eks. i gengivelsen af murflader eller asfalt. Folmer Bendtsen indtager en betydelig position i sin generation. Med sin kunst gav han et overvejende positivt indblik i sit miljø, som kun den kan gøre det, der kender det indefra. Hans billeder blev et naturligt indlæg i 1930rnes og 1940rnes heftige debat om demokratiseringen af samfundet, ligesom han også selv har deltaget i flere polemikker om den sociale kunsts funktion. Ud over at male begyndte han tidligt at arbejde med litografiet, der blandt andet interesserede ham som et middel til kunstens udbredelse.

Kilde: WEILBACH



GALLERI BECK · MARKEDSVEJ 60 · 9700 BRØNDERSLEV · TLF. 40606080 · MAIL@GALLERIBECK.DK